Frugt i FrugtKurve og FrugtKasser på arbejdspladsen med årstidernes frugter

Sundere hverdage – det lyder som et dejligt projekt, ikke? Og det er faktisk også ret nemt at komme i gang med. I denne guide vil vi give dig en række tips til, hvordan du kan skabe mere sundhed i din hverdag. Det handler blandt andet om at spise sundere, bevæge sig mere og sove bedre. Så læs med her og bliv inspireret. Økologisk frugtkasse med årstidernes frugt erhverv er en måde at optimere din sundhed på.

Spist sundt

For at få mere sundhed i hverdagen, handler det først og fremmest om at spise sundere. Det betyder ikke nødvendigvis, at du skal droppe alle dine yndlingsmadvarer – men det betyder, at du skal være bevidst om, hvilke madvarer der er gode for dig, og hvilke der ikke er. Forskning viser faktisk, at vi som mennesker har en tendens til at undervurdere, hvor meget det egentlig påvirker os, når vi spiser sundt eller usundt. Det er dog ikke altid lige let at spise sundere – især hvis man er vandt til at spise usundt. Men her er et par tips, der kan hjælpe dig på vej:

– Først og fremmest skal du sørge for at få nok af de såkaldte “makronæringsstoffer”. Det vil sige kulhydrat, protein og fedt. Makronæringsstoffer er nemlig med til at holde os mætte, og derfor er det vigtigt, at vi får nok af dem. De fleste af os får dog dog allerede for meget af de to første, så her skal du især være opmærksom på at få nok fedt.

– Prøv at spise flere fibre. Fibre er gode for fordøjelsen og kan også hjælpe med at holde os mætte.

Spis mere frugt og flere grøntsager

– Spis flere grøntsager og frugter. De indeholder en masse sunde vitaminer, mineraler og antioxidanter. Årstidernes frugt i Økologisk frugtkasser til virksomheder er en måde at få spist meget mere på, mens du alligevel er på arbejde. Du kan altid prøve at foreslå det på din arbejdsplads.

– Vælg magert kød frem for fedt kød, og vælg fuldkorn frem for hvidt brød. Fuldkornsprodukter indeholder mere fiber.

– Drik masser af vand. Vand er godt for fordøjelsen og holder os hydrerede.

– Motionér regelmæssigt. Det er ikke nødvendigvis behov for at gå til yderligheder, men det er vigtigt at få bevæget sig lidt hver dag. Få motion ind i hverdagen på en måde, der passer til dig.

– Sov nok. Det er ikke alle, der har mulighed for at få 8 timer i søvn hver nat, men det er vigtigt at få den tid, du har brug for. Sørg for et afslappende miljø om natten og undgå at se skærme i timevis inden sengetid.

– Stress mindre. Stress kan have mange negative effekter på kroppen og øger risikoen for blandt andet hjertekarsygdomme og diabetes. Find ud af, hvad der skaber stress i din hverdag, og se om der er noget, du kan ændre.

– Spis sundt og varieret. En sund og nærende kost er vigtig for at holde kroppen sund og stærk. Sørg for at få et varieret udvalg af frugt, grøntsager, fuldkorn og magert kød. Undgå sukkerrig mad og drikke, fastfood osv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.